ثبت برند و لوگو

ثبت-برند-لوگو

برند چیست ؟

نشان تجاری یا برند علامتی است که به طور لاتین و یا فارسی در کارهای اقتصادی موسسات و شرکت‌ها استفاده می شود و یا میتوان گفت برند یا عنوان تجاری، نشان و علامتی می باشد که به صورت لاتین و یا فارسی به عنوان نماد و هویت در امور اقتصادی شرکت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برند در زبان لاتین و انگلیسی به عنوان نشان تجاری یک نماد، نام، عبارت، طرح و … مورد استفاده قرار می‌گیرد که نشان دهنده‌ی خدمات یا فروش کالاها و محصولات ویژه ای می باشد که به وسیله آن از دیگر کالا‌ها و محصولات مشابه موجود در بازار متمایز می گردد. برند یا نماد تجاری همان چیزی می باشد که مردم، ویژگی ها و خصوصیات آن را با دیدن و حس کردن و شنیدن و… به صورت ذهنی، به صورت دیداری یا شنیداری در قلب و ذهن خودش تجسم می کنند.

در اصل برند یا نشان تجاری شامل تمامی احساسات و خصوصیات و مفاهیمی است که با یک عنوان گره خورده و تداعی می گردد.

عبارت برند در جوامع امروزی به کالا یا محصول و یا خدماتی گفته می شود که ارزش و اعتبار اجتماعی را دارا باشد. در اصل برندها و نشان‌های تجاری مورد علاقه مردم، آن هایی می باشند که دارای ماهیت و ارزش و قدرت اجتماعی زیادی باشند و مردم جامعه نسبت به آن‌ها حس مالکیت داشته باشند.

در نتیجه یکی از اصلی ترین وظیفه های هر شرکت و مجموعه ای یافتن راه هایی برای جلب توجه و وفاداری مشتریان می باشد. از جمله ویژگی های یک نشان و برند مشهور را می توان به تک بودن و جذابیت و الهام بخش بودن و تناسب و جایگاه آن در میان مردم جامعه اشاره نمود.

از نظر یک مشتری و خریدار و مصرف کننده خرید از یک برند معتبر یعنی: خطر پذیری کمتر و کیفیت بالا و سپردن مسئولیت به تولید کننده.

برند مشهور را می توان به تک بودن و جذابیت و الهام بخش بودن و تناسب و جایگاه آن در میان مردم جامعه اشاره نمود.

از نظر یک مشتری و خریدار و مصرف کننده خرید از یک برند معتبر یعنی : خطر پذیری کمتر و کیفیت بالا و سپردن مسئولیت به تولید کننده .

ثبت برند شرکت :

ثبت برند یک امتیاز محسوب می شود که تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار ها برای کالا ها و خدماتشان عنوانی را انتخاب می نمایند که پس از شناخته شدن به وسیله ی مشتریان ، مطرح می گردند .

نخستین اقدام برای انجام فعالیت و تولید نمودن کالاها انتخاب عنوان تجاری و ثبت آن برای جلوگیری کردن از کپی شدن به وسیله ی دیگران . پس از ثبت برند برای کالای مربوطه ابتدا به علت مورد استقبال قرار گرفتن به فکر ثبت برند های بعدی هم می افتند .

در ضمن لوگوی ثبت گردیده برای برند باید در خور شان و منزلت موضوع کسب و کار نیز باشد و لوگو مربوطه به گونه ای باشد که به سادگی قابلیت درک و فهم را دارا باشد و عنوان انتخاب گردیده جهت برند نباید معروف باشد .

اگر عنوانی که برای کسب و کار خود انتخاب می کنید ۵۰ % وجه تشابه با یک برند دیگر باشد امکان ثبت نمودن نخواهد داشت .

موسسات و شرکت هایی که قابلیت ثبت برند را دارند :

  • موسسات و شرکت های نساجی
  • موسسات و شرکت های تولید محصولات کشاورزی
  • موسسات و شرکت های مصنوعات فلزی
  • موسسات و شرکت های لوازم ورزشی و انواع اسباب بازی
  • موسسات و شرکت های صنایع شیمیایی
  • موسسات و شرکت های تولید دستگاه های صنعتی و فنی و علمی
  • موسسات و شرکت های تولید مواد غذایی

برندهایی که قابلیت ثبت شدن ندارند :

  • برند ها و نشان هایی که بر خلاف عفت عمومی و یا نظم عمومی جامعه است .
  • برند و نشان هایی که جمله به کار رفته در ان ها به طور کلی و یا عمومی باشد مثل لباس و غیره .
  • برند ها و نشان هایی که قبلا ثبت گردیده اند .
  • برند ها و نشان هایی که در آن ها از علائم رسمی کشور استفاده گردیده مانند نشان جمهوری اسلامی ایران یا نشان وزارت خانه ها و غیره
  • برند ها و نشان هایی که در آن ها کلماتی مربوط به ایران همچون انقلاب و یا دولت و غیره است .

مزایای ثبت برند :

ثبت نشان تجاری باعث حفظ و تلاش برای بهبود کیفیت خدمات و محصولات می گردد .

هنگامی که برندی به ثبت می رسد و طرفدارانی را به خود جذب می نماید شرکت برای عدم کاهش مشتریان و افزایش آن ها مجبور به حفظ کیفیت و در برخی موارد افزایش کیفیت محصولات می باشد .

رضایتمندی خریدار در هر صنفی بزرگترین تبلیغ برای او محسوب می گردد ، با تلاش برای افزایش کیفیت محصولات و خدمات در اصل درصد رضایتمندی مشتریان افزایش می رود و از این رو نوعی تبلیغ دهان به دهان صورت می گیرد .

دیگر کسی نمی تواند از برند و نشان ثبت شده شما سو استفاده کند !

به طور حتم هر شرکت یا موسسه ای برای شناخته شدن برندش چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی تلاش می کند . این تلاش برای شناخته شدن می تواند با روش هایی مانند افزایش کیفیت خدمات و بازاریابی و تبلیغات فراوان میسر شود .

اما شرکت های سود جوی زیادی هستند که با اطلاع یافتن از عدم ثبت برندان ممکن است از محبوبیت آن در بازار برای جلو بردن اهدافشان استفاده نمایند و کالاهای خود را به نام شرکت شما و با استفاده از برندتان در بازار بفروشند .

بعضی از شرکت ها موسساتی که مدیران آن تصمیم به منحل کردن شرکت می گیرند در صورتیکه برندشان را ثبت کرده اند موقع انحلال می توانند آن را به موسسه ی دیگر واگذار نمایند .

در این مورد استقبال از برند شرکت های ورشکسته زیاد نیست ولی موسسات و شرکت هایی که به دلایل مختلفی و حتی در اوج معروفیت برند تصمیم به انحلال شرکت می گیرند بسته به محبوبیت برند مربوطه می توانند سود بسیاری را از واگذاری برند به موسسه دیگری بدست بیاورند .

ثبت برند برای دریافت کردن وام و تسهیلات مالی

با ثبت کردن برند ، شرکت اعتباری پیدا می کند که موسسات مالی و بانک ها با اطمینان بیشتری وام و تسهیلات مورد نظر را به آن اختصاص می دهند .

با ثبت شدن برند اشخاص سرمایه گذار چه حقیقی یا حقوقی تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت پیدا می نمایند .

سرمایه گذاران همیشه به دنبال سرمایه گذاری در شرکتی می باشند که سود سرمایه گذاری در آن بالا باشد . هنگامیکه شرکت شما برندتان را ثبت کند شاهد جذب سرمایه گذاران زیادتری برای همکاری در شرکت خواهید بود .

مراحل ثبت برند :

۱- استعلام برند پیش از ثبت کردن

بعد از قدام کردن به ثبت برند و آگاهی یافتن درباره ی آن هنگامیکه برند پیشنهادی طراحی و تهیه گردید بهتر می باشد که استعلام برند پیش از ثبت انجام شود تا در صورت وجود هرگونه مشکلی اقدام به ایجاد تغییرات در آن شود .

توجه کنید که اگر در طبقه ای که قصد ثبت برند مورد نظر را در آن دارید برند های مشابهی پیش از این ثبت گردیده باشند برند شما رد خواهد شد .

این مشابه نبودن را قبل از اقدام به ثبت هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری ( آنلاین ) می توان استعلام نمود . استعلام برند پیش از ثبت ، موفقیت شما در ثبت برند موزد نظر افزایش می دهد .

۲- آماده نمودن مدارک لازم برای ثبت برند

اشخاص حقیقی :

  • کپی کارت ملی
  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت بازرگانی ( در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد )
  • کپی مجوز فعالیت ( جواز تاسیس ، پروانه ی بهره برداری ، پروانه ی ساخت ، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی )

اشخاص حقوقی :

  • کپی کارت ملی
  • کپی شناسنامه
  • کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
  • کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  • کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

اسکن این مدارک می بایست ابتدا موقع نام نویسی در سایت اداره مالکیت بارگذاری شود . تنها پس از تایید اولیه برند در سایت می باشد که می بایست نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت دهید .

۳- ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

بعد از آماده کردن مدارک مربوطه در اصل آغاز مراحل ثبت برند تازه شروع می گردد که وارد وب سایت مالکیت معنوی (www.iripo.ssaa.ir ) کشور می گردید . با ورود به بخش ثبت اظهارنامه برند اقدام به کامل کردن اظهارنامه می کنید .

در این مرحله لازم می باشد که بعضی از مدارک مثل فتوکپی شناسنامه و فتوکپی کارت ملی و جواز فعالیت و نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند انگلیسی ، کارت بازرگانی نیز در سایت مربوطه آپلود کنید .

۴- پرداخت هزینه اظهارنامه

بعد از کامل کردن اظهارنامه ، باید هزینه مورد نظر به ثبت اظهارنامه را نیز پرداخت نمایید تا سامانه اظهارنامه را ثبت نماید و روند بررسی پرونده را آغاز کند . بعد از آن فرمی به شما داده می شود که شامل اطلاعات کاربری می باشد .

با مراجعه دوباره به سامانه مالکیت معنوی (www.iripo.ssaa.ir ) می توانید با وارد نمودن اطلاعات فرم و نام کاربری و پسوردتان را اخذ نمایید . نگهداری این اطلاعات شامل ملزومات مراجعات بعدی شما به شمار می آید .

۵- چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی

بعد از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ تا ۱۵ روز ، در صورتیکه ثبت برندتان مشکلی نداشته باشد ، درخواست ثبت برندتان به روزنامه رسمی ارسال می گردد . در اینجا باید هزینه روزنامه رسمی جهت آگهی درخواست ثبت برند را پداخت نمایید .

چاپ کردن آگهی مربوطه در روزنامه رسمی و ارسالش به آدرس شما امکان دارد حدود یک هفته زمان ببرد .

چاپ کردن آگهی درخواست ثبت برند بدین منظور و علت انجام می شود که هر فرد حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراضی داشته باشد حقوق مدنی او اجازه اعتراض به ثبت را می دهد . در قاون تجارت کشور ایران یک ماه برای این کار فرصت داده می شود . بعد از یک ماه در صورتیکه هیچ گونه اعتراضی از سوی فرد ثالث صورت نگیرد ، می توانید اصل مدارک را به اداره ثبت برند به طور حضوری و فیزیکی تحویل دهید .

۶- مراجعه حضوری به اداره مربوطه

در حالیکه فردی نسبت به ثبت برند شما اعتراض نداشته باشد ، پس ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی ، اظهارنامه ثبت گردیده از سوی کارشناسان مورد تایید واقع می گردد .

این موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع داده می شود . بعد از دریافت پیامک تایید می بایست به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و اقدام به تشکیل پرونده نمایید . باید اصل و یا فتو کپی برابر اصل همه ی مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه بارگزاری کرده اید نیز خود داشته باشید .

۷- تحویل سند برند

آخرین مرحله تحویل گرفتن سند برند می باشد . بعد از چاپ ۲ روزنامه رسمی ، یک نسخه از این دو روزنامه را باید به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ نسخه ) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با تحویل رسید ، سند برند ثبت گردیده را تحویل بگیرید .

در آخر…

پس از تمام شدن مراحل ثبت برند و نشان تجاری خود در سامانه مربوطه ، کد رهگیری برای شما ارسال خواهد شد و در صورتی که مدارک مربوطه صحیح باشند و تایید گردند به وسیله ی کارشناسان اداره ثبت نشان های تجاری ، دو نسخه قرارداد به آدرسی که در موقع ثبت نام در وب سایت صبت برند ها وارد کرده اید ارسال می شود . شما باید پس از امضای هر دو نسخه ، یکی از آن ها را به همراه مدارک برابر اصل گردیده و فیش واریزی به آدرس اداره ثبت برند های تجاری ارسال کرده .

سوالات متداول

💡 برند چیست ؟

برند یا علامت تجاری، نشان و علامتی می باشد که به صورت لاتین و یا فارسی به عنوان نماد و هویت در امور اقتصادی یا تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

💡 چرا برندمون رو ثبت کنیم ؟!

برند به عنوان نماد و هویت شرکت، کسب و کار، محصول، خدمت و… شما در امور تجاری و حتی در ارتباط با مخاطبانتان شناخته می‌شود، پس ثبت آن باعث انحصار آن برای شما و در نتیجه حفظ هویت شما می‌شود.

💡 برند معتبر چه تاثیری بر ذهن مخاطبان دارد ؟

از نظر یک مشتری، خریدار و یا مصرف کننده، خرید از یک برند معتبر یعنی خطر پذیری کمتر، کیفیت بالا، سپردن مسئولیت به تولید کننده و مهم‌ترین نکته اطمینان.

💡 مراحل ثبت برند چگونه است ؟!

۱- استعلام ، ۲- تکمیل مدارک ، ۳- ثبت اظهارنامه ، ۴- پرداخت هزینه اظهارنامه، ۵- چاپ آگهی در روزنامه رسمی، ۶- مراجعه حضوری ۷- تحویل سند برند (اتمام کار)

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با کارشناسان ثبت